Ett pärlband av konserter

Kören MSUC gav en gladchock med färgstarka kostymer och rytmik. (Foto: Roland Cox)

Kören MSUC gav en gladchock i färgstarka kostymer och rytmik. (Foto: Roland Cox)

Festivalen Musik & Medmänsklighet bjöd på sex regelrätta kvällskonserter med en kryddig blandning av musikstilar och uttryck.

Men egentligen var det ett pärlband av små och stora framträdanden som bjöds under sju dagar.

Under fredagen och lördagen pågick workshops i Eric Ericsonhallen, där även publiken var välkommen att vara med.

Monica Åslund ledde alla tre körerna i morgonmusik.

Monica Åslund ledde alla tre körerna i morgonmusik.

Man kunde delta i kroppslig och röstlig morgongympa tillsammans med Monica Åslund, André de Quadros och Rahib Haddad och deras körer från Luleå, Indonesien respektive Galileen i Israel.

Anna Larsdotter Persson hälsade välkommen. Hon är verksamhetsledare för Eric Ericson International Choral Center, ett av fem körcentra i Sverige. Hon berättade att festivalen utgick från en idé om en körledarkurs och växte sedan ut med ett symposium för samtal och ett antal konserter.

Under fredagen och lördagen pågick sedan öppna körverkstäder då de tre körerna utbytte låtar och övningar, och lärde känna varandra. Åhörarna var inbjudna att själva vara med, så att de skulle kunna uppleva kraften i att sjunga tillsammans och på det sättet förstå panelsamtalen på djupet.

 

Ryskt och nepalesiskt

André de Quadro ledde delar av morgonstretchningen tillsammans med sin kör  MSUC och de övriga sångarna.

André de Quadro ledde delar av morgonstretchningen tillsammans med sin kör MSUC och de övriga sångarna.

En medlem i Luleå Internationella introducerade en oppositionell sång från sitt hemland Ryssland. En nepalesiska lärde ut en stamsång från sitt ursprungsland. Symposiet drog igång med estradsamtal, pauserade med fler musikinslag.

Den officiella öppningskonserten för Musik & Medmänsklighet hölls i hallen på fredagkvällen. Nu hade körerna klätt upp sig och tagit fram sin utvalda repertoar. Luleå Internationella Kör var alla individuellt klädda, ett uttryck för att en global kör med många nationaliteter måste kunna hysa olikheter och ändå vara i samklang.

En av sångerna handlade om längtan, ett starkt tema hos dem som tvingats lämna sina hemländer. Men även en urbota norrbottning vet hur längtan och saknad känns i bröstet.

 

Arabiskt

Al Baath

Rahib Haddad gajdade publiken i Al Baaths miljö hemma i en arabisk del av Israel.

Kören Al Baath – Arab voices of Galilee – från Israel skred in i svarta kläder med medelhavsturkosa accenter, under arabiska klanger och slingor som för svenskar klingar minaret och orient. Ledaren Rahib Haddad småpratade avspänt med publiken och ledde omgrupperingar, solopartier och körsatser.

Konserten tillägnades Sveriges mest kände körledare, Eric Ericson, som gick bort i vintras. Han hann ge namn åt körcentret och åt den avkristnade kyrkan på Skeppsholmen som nu är konserthall och festlokal.

Eva Bostrand, körledare bosatt i Kanada, som sjungit för maestro Ericson tog tillsammans med André de Quadros tillfället i akt att delge sina minnen av honom. André lärde känna Eric när han gästade Australien där han då var bosatt.

– Han var generös och vänlig. Det här är ett symposium för medmänsklighet, och Eric var verkligen en medmänniska, sa Eva Brostrand.

 

Svensk exotik

Gustaf Sjökvist ledde sin exotiskt nordiska Kammarkör.

Gustaf Sjökvist ledde sin exotiskt nordiska Kammarkör.

Frågan är om inte Gustaf Sjökvists Kammarkör kändes allra mest exotisk denna kväll, med sin återhållna passion, sprött nordiska klang och isblå kläder. ”Kung Liljekonvalje av dungen” stack ut, så rent, med sådan precision, så svenskt. Perspektiven förskjuts när man inser att vi är alla utlänningar – någonstans.

Manado State University Choir, MSUC, gladchockade publiken med färgstarka, gyllene dräkter och en röstattack som lyfte kupolen flera centimeter.

Kören står sällan i en traditionell uppställning utan växlar mellan att dansa, röra sig i rytmiska mönster eller helt enkelt ströva omkring.  Sångerna från Papua, Sumatra och Bali illustrerades med folkdanser eller tablåer inspirerade av den lokala kulturen.

 

Körjazz från Norden

Småsjungandet fortsatte under lördagen. Man kunde också få möta barnen i Framtidskören tillsammans med Loreen, och Lilla Kören bestående av före detta elever i Adolf Fredriks musikklasser bidrog med Jan Sandströms tonsättning av en pacifistisk dikt av en irländsk pojke, ”Across the bridge of hope”.

Kören från Indonesien gestaltade bland annat den norska pacifistiska hymnen "Til ungdommen".

Kören från Indonesien gestaltade bland annat den norska pacifistiska hymnen ”Til ungdommen”.

De stora körerna återkom med en andra konsert på lördagskvällen.

På söndagen återupplivade Gustaf Sjökvists Kammarkör en konsertform som var populär under 70- och 80-talen, samarbetet mellan kör och jazzgrupp. Kören uppträdde tillsammans med en kvartett med Magnus Lindgren i spetsen på tenorsax och flöjt.

 

Zambiskt besök

Av en händelse befann sig även en gospelkör från Zambia i Sverige de här dagarna, och kunde gästa Skeppsholmen för en egen konsert måndag kväll. De hade med sig ett kompband som underströk gospelsvänget med afrikanskt highlife-stuk.

Kören – ett 30-tal sångare ivita bastkjolar och T-shirts, dansade in rytmiskt och svängigt. Kören heter ”S:t Ignatius 11.30”. Helgonnamnet står för kyrkan de sjunger i, och klockslaget är deras stadiga tid att framträda i mässan i Lusaka på söndagar.

S:t Ignatius 11:30-kören sjöng gospel med tydligt afrikanskt highlife-stuk.

S:t Ignatius 11:30-kören sjöng gospel med tydligt afrikanskt highlife-stuk.

Indonesiska MSUC gästade även denna konsert och deltog i ett gemensamt nummer med kollegerna från Afrika.

 

Ett levande lab

Tisdag och onsdag kväll ägnades konserterna åt lustfylld redovisning av resultatet från körledarkursen Conducting 21C som pågått under flera dagar. Tolv vassa dirigenter från hela världen turades om att visa sina gestaltningar av stycken som två alternerande körer hade fått jobba med.

Sex dirigenter jobbade under respektive kväll med sina respektive stycken. (Läs mer…)

Men konserten började med att den fritänkande vokalensemblen Voces Nordicae taxade in och med påtagna flygarglasögon lät sig glidflyga i Eric Whitacres modernt experimentella stycke ”Leonardo dreams of his flying machine”.

Voces Nordicae från Stockholm tar ut individuella och gemensamma svängar.

Voces Nordicae från Stockholm tar ut individuella och gemensamma svängar.

Voces Nordicae kommer från Stockholm och består av avancerade sångare. De tycks undersöka körmusikens yttre gränser och uppträder ibland som individer som råkar ingå i en grupp, ungefär som när människor på en järnvägsstation plötsligen till synes spontant börjar sjunga fyrstämmigt i en sk flashmob. En körmedlem kan låta blicken vandra runt rummet, kläderna är teman med variationer. Sången är ändå övertygande sammanhållen och vältajmad.

 

MSUC och final

MSUC deltog också i Choir Lab under ledning av den ena efter den andra av körledareleverna.

Tisdagskonserten avslutades som den inlededs, en egen avdelning med Voces Nordicae. De bjöd på disparata saker som Imogen Heaps hitlåt ”Hide and seek” och ”Jag vet en dejlig rosa”.

På onsdagen inledde MSUC i färgsprakande dräkter. De avlöstes av sex dirigenter och Voces Nordicae. Bland annat fick man höra en udda version av dubbelköriga ”Singet dem Herrn” av J S Bach, där texten ”sjung till herrens ära en ny sång” fylldes med ilska och nästan handgriplig fiendskap mellan de två körgrupperna.

Den konserten markerade slutet på Musik & Medmänsklighet och avslutades med ett längre program med MSUC själva, och till slut ett tack för den här gången och vi ses om ett år igen.

 

Slut. Men det fanns emellertid ytterligare en ambition hos arrangörer och artister, och det var att spräcka även konsertsalens begränsningar och ge sig ut i verkligheten med röster och toner. Detta första år med Musik & Medmänsklighet var det mycket som skulle organiseras och falla på plats, och därför nöjde man sig med en enda sådan utflykt. På torsdagen gästade Manado State University Choir ett hem för omhändertagna tonårsflickor för ett intimt musikaliskt möte. (Läs mer…)

 

 

Tagged with:
Posted in 2013
Artiklar
X