El Sistema förenar och lyfter i Södertälje

- Genom musiken får man uppleva det sköna, lära sig att ta hänsyn, att följa tur och ordning, att lyssna på den som berättar något, säger Cecilia Q Öhrwall som leder kör i Sistema i Södertälje. (Foto: Roland Cox)

– Genom musiken får man uppleva det sköna, lära sig att ta hänsyn, att följa tur och ordning, att lyssna på den som berättar något, säger Cecilia Q Öhrwall som leder kör i El Sistema i Södertälje. (Foto: Roland Cox)

Hovsjö och Soldala, två angränsande bostadsområden i Södertälje. De skiljs åt av en motorväg – och är olika världar. Sen något år förenas de åtminstone genom orkester- och körprojektet El Sistema som nu sprids över världen och Sverige.

– Ja, jag tror absolut på att musiken kan läka ett samhälle, säger Cecilia Q Öhrwall, musiklärare som håller i sången.

Höghusområdet Hovsjö, utkastat i skogen i utkanten av Södertälje, har en historia belastad av nyfattigdom, skadegörelse, brottslighet, missbruk och utsatta människor som flytt från andra länder.

– En dag fick barnen måla och rita till klassisk musik. En liten kille berättade om sin teckning: ”Det är soldater som kliver in i huset och dödar alla barnen”, berättar Cecilia Q Öhrwall, musikpedagog och körledare.

Det finns papperslösa familjer som kan sakna en så elementär sak som en radio.

 

Ett annat Södertälje

På andra sidan motorvägen ligger ett område med lägre hyreshus, villor och radhus. Barnen går i Soldalaskolan, de spelar tennis och innebandy eller rider på fritiden.

– De barnen skulle aldrig träffa barnen i Hovsjö annars. Det är vattentäta skott, säger Cecilia.

El Sistema är en glad smitta som tycks sprida sig över hela världen. Det gemensamma för lokala musikprojekt är att barn får spela tillsammans i stora grupper, det är billigt eller gratis att vara med och det ses framförallt som ett socialt projekt som ska stärka barnet och samhället.

 

Venezuela

Det var José Antonio Abreu som startade El Sistema i Venezuela på 70-talet, i liten skala med elva barn i ett garage. Det växte och rörelsen har idag nära en halv miljon små musikanter, 125 ungdomsorkestrar och körer runt Venezuela. Det är statligt.

El Sistema sprider sig. I Sverige är det kanske Hammarkullen i Göteborg som har hunnit längst, men Sistema finns nu också i Eskilstuna, Umeå, Stockholm och Malmö.

I Södertälje startade man 2012, och det gick ut en ny inbjudan i oktober 2012. Kulturskolan visste inte om det skulle gå att få ihop en orkester, men 50 anmälningar rasade in.

– Vi hade egentligen inte plats för så många men bestämde oss för att alla skulle få vara med. Dessutom har vi besökt förskolor med ytterligare totalt över 100 barn, berättar Cecilia Q Öhrwall.

 

Allt i grupp

Hon är en av åtta lärare som driver projektet, tillsammans med en projektledare. Ingen individuell undervisning, allt sker i grupp med minst två lärare. I första klass spelar barnen stråk, sedan kan de välja brass eller träblås i tvåan. Alla har kör, som stöd för spelandet men också för sjungandets egen skull, understryker kör-Cecilia.

Barnen får komma tre gånger i veckan, plus en kväll när föräldrarna är med och lyssnar och deltar.

– Första gången sjöng vi Broder Jakob tillsammans. Inte världens roligaste låt kanske, men nu kom den på alla olika språk. Det kändes starkt att vi är en mångfald och kan berika varandra. Ett annat språk blev något spännande istället för något konstigt.

Intensiteten och familjeknytningen är skillnader mot den traditionella kulturskolan. En annan viktig skillnad är att Sistema är gratis för barnens familjer. Alla ska få vara med. I vanliga Kulturskolan kostar det 900 kr per termin och hälften till om man vill hyra instrument.

 

– Lugnare nu

Cecilia Q Örhwall berättar om ett stundtals stökigt första år. Det fanns barn som var ovana vid att vänta på sin tur, lyssna och vara tysta, en del kom direkt från krigshärdar i Irak och Syrien. Men på våren kunde man för första gången gå i led mellan salarna.

– De har lugnat sig. Nu vet de vad det går ut på och inser att de får synas och bli bekräftade.

– Genom musiken får man uppleva det sköna, lära sig att ta hänsyn till varann, att känna in varann, att följa tur och ordning, att lyssna på den som berättar något. Det har vi fått jobba mycket med.

– Många i Hovsjö har inte varit på fritidshem eftersom deras föräldrar är arbetslösa. På fritids och förskolan lär man sig sånt. I Soldala går de flesta barn på fritids och har gått på dagis, säger Cecilia.

Södertälje-Sistema samarbetar med Kungliga Filharmonikerna. Hela orkestern var och spelade i Hovsjöskolan, och sedan har grupper av slagverkare, brass etc besökt och visat sina instrument. Barnen har uppträtt hemma i Södertälje och sex barn fick vara med vid riksdagens högtidliga öppnande hösten 2012 .

 

Konsert för 37.000

Toppkonserten hittills var i augusti 2013. Samtidigt som Musik & Medmänsklighet pågick på Skeppsholmen höll Dagens Nyheter sin årliga utomhuskonsert vid Sjöhistoriska museet på Djurgården. 37.000 i gröngräset fick bland annat höra 50 södertäljekids som spelade tillsammans med de vuxna symfonikerna.

– De fick en upplevelse att ta med sig i livet, att få känna den kraften och energin som uppstår när alla spelar tillsammans och inför så många människor, säger Cecilia.

– De får spela med vuxna och se att spelandet är på riktigt, inget ”hitte-på”. De får förebilder.

Hon är körmänniska själv. Efternamnet är för övrigt inte obekant. Pappa Anders Öhrwall gick bort förra året. Han var kyrkomusiker i Adolf Fredriks kyrka i Stockholm och startade och ledde i många år Adolf Fredriks Bachkör. Han skrev och arrangerade, vilket Cecilia också har tagit upp.

Hon skriver bland annat en del av musiken som El Sistema spelar. Annan musik hämtas ur en gemensam repertoar som förmedlas mellan orter som har Sistema-projekt.

 

– Alla behövs

El Sistema omfattar både kör och orkester. Innan barnen spelar får de sjunga samma musik, och senare är alla i kören även instrumentalister. Cecilia Q Öhrwall är även teatermusiker och tycker att man skulle kunna vidga Sistema till att omfatta även teater, med samma grundmetoder.

– Det viktigaste är att man får uppleva att man gör något tillsammans, att alla behövs. För Abreu i Venezuela handlade det inte om att skapa nya ekvilibristiska musiker, utan nya medborgare.

– Syftet i Södertälje är att stärka barnens självförtroende, att de får göra något positivt och gott för den egna identiteten istället för att följa med mörka krafter. Sistema ger energi till barnen och hela deras familjer.

– Det här är så bra för Södertälje, tycker Cecilia Q Öhrwall.

Video om Sistema i Göteborg…

 

 

Tagged with:
Posted in 2013
Artiklar
X